RT Audacity - шаблон joomla Оригами
Image is not available
Slider
Image is not available
Slider
111   312 23

مطالب علمی-پژوهشی

علمی-پژوهشی

  • 1
  • 2
  • 3

اقتصاد در آزمایشگاه، بخش اول

اقتصاد آزمایشگاه

بهبود سطح کیفی زندگی و امرار معاش یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های انسانها در دوره‌های مختلف بوده است. امروزه شغل‌های مختلف و تخصصی زیادی برای بالا بردن سطح کیفی زندگی وجود دارند که در دسته‌بندی های مختلفی همچون تولید و خدمات طبقه بندی می‌شوند. در این میان شاخه‌های مختلف پزشکی که تقریبا همه آنها در بخش خدمات طبقه‌بندی می‌شوند، جایگاه بسیار متفاوتی نسبت به حرفه‌های دیگر دارند و حتی در بعضی مناطق شغل پزشکی را مقدس و پاک می‌شمارند و پزشک را امین جان و ناموس خود می‌دانند. به همین علت است که وقتی صحبت از درآمد پزشکان پیش می‌آید جامعه و حتی خود پزشکان بر علیه آنها حساسیت‌هایی را بروز می‌دهند.

برای پاسخ به پرسش ابتدایی می‌توان موارد زیر را در نظر داشت:

1. هزینه های بالای ارائه خدمات آزمایشگاهی

بین تخصص‌های مختلف پزشکی می‌توان گفت ارائه خدمات آزمایشگاهی یکی از پرهزینه‌ترین فعالیت‌های موجود است. هزینه تهیه مواد اولیه و تعمیر، سرویس و به روز رسانی تجهیزات و دستمزد نیروی متخصص به صورت سرسام آوری بالا است.

2. رقابت بین آزمایشگاه‌ها

 به علت عدم سازماندهی مناسب مراکز در مناطق جغرافیایی مختلف، رقابت ناگزیری بین مراکز به وجود می‌آید که باعث می‌شود آزمایشگاه‌ها نیاز به تغییرات مدام داشته باشند تا بتوانند در این فضای محدود جذابیت بیشتری داشته باشند.

3. نیاز به وجود ساختار سازمانی در آزمایشگاه

در یک آزمایشگاه نیاز است تا ساختاری سازمانی متشکل از چند نیروی متخصص و کاردان (حتی در قسمت‌هایی مانند پذیرش و جوابدهی) تشکیل شود. وقتی این سازماندهی انجام شد احتیاج به فرد یا افرادی است که دانش مدیریت، حسابداری و دانش‌های مرتبط را داشته باشند و انجام امور اداری این سازمان را انجام دهند. نگهداری و پویایی این سازمان احتیاج به صرف هزینه دارد.

4. بنگاه اقتصادی تواناتر= خدمات بهتر

در بخش خدمات هرقدر بنگاه‌های اقتصادی تواناتر باشند قادرند تا خدمات بهتر و با کیفیت‌تری را ارائه دهند. پس کسب درآمد نه تنها مذموم نیست بلکه در صورتیکه این امر با هدف تعالی سازمانی باشد می‌تواند باعث خدمت رسانی بهتر به مراجعین شود.

درصورتیکه طرح و برنامه ای مدون و اصولی در بنگاه های اقتصادی پیاده شود بسیار بعید است که آن مرکز در دراز مدت سود دهی نداشته باشد و یا از رقبا عقب بیفتد. گو اینکه اکثر مراکز در ایران دقت نظری در زمینه کار سیستماتیک ندارند، در صورتی که آزمایشگاهی اقدام به این کار نماید میتواند به راحتی در مدت زمان کوتاهی خودش را نشان دهد.

مسیر لازم برای رسیدن به یک سازمان یکپارچه و موفق:

1. هدف گذاری

2. محصول

3. نیروی انسانی

4. مشتریان

5. ارتباطات

عناوین بالا کلیاتی هستند که سعی میکنم در ادامه مطالب با دید آزمایشگاهی و همراه با تجربیات مشاهده و تمرین شده و یا حتی شکست خورده در آزمایشگاه هر کدام را تا جایی که از حوصله خارج نباشد باز کنم.

لازمه زندگی با کیفیت برای هر فردی داشتن هدف است. به همین ترتیب برای یک سازمان یا بنگاه اقتصادی مشخص نمودن هدف را می توان برابر با ذات وجودی آن سازمان در نظر گرفت و می توان گفت سازمانی که هدف ندارد مانند یک کشتی بدون مقصد در میانه اقیانوس است.

اکثر ما اهداف خود را در ذهن خود نگه میداریم و حتی به کارکنان یا شرکاء خود نمی گوییم به همین علت تعهدی را برای خودمان در برابر این اهداف ایجاد نمی کنیم. در صورتی که اگر اهداف حداقل روی کاغذی نوشته شوند که هر از گاهی در مقابل چشم ما قرار بگیرند آنگاه خواهیم دید که آن هدفها در ناخودآگاه ما حک خواهند شد و سیستم فکری و مدیریتی ما به سمت هدف متمرکز خواهد شد. در حوزه مدیریت ابزارهای مختلفی برای کمک به سازماندهی اهداف ایجاد شده اند که با استفاده از آنهامی توانیم دورنمای کاری و تجاری سازمان خودمان را ترسیم نماییم. استفاده از این ابزارها نیازمند تخصص خاصی نمی باشد. برخی از این ابزارها در زیر نام برده شده‌اند.

1. Business Plan

2. خط مشی سازمان (Mission)

3. رسالت سازمان (Vision)

4. شعار سازمان

هر کدام از اینها تعاریفی دارند.

مواردی که باید در نوشتن یک Business Plan مورد توجه قرار گیرند.

1. مشخص نمودن ایده

2. ملزومات کسب و کار

3. Business Model

4. بودجه بندی

5. مدل عملکرد

6. استراتژی بازاریابی

نکته این است در یک مرکز آزمایشگاهی هدفی که تعیین می‌شود باید دارای چه خصوصیاتی باشد تا هم باعث رونق کسب و کار شود و هم رسالت سازمان را به خطر نیندازد؟

مشخصات هدف به صورت کلی:

1. روشن و واضح

2. قابل اندازه‌گیری

3. قابل دستیابی

4. مرتبط با فعالیت

5. دارای محدوده زمانی

هدف یک مرکز آزمایشگاهی احتمال قریب به یقین می‌تواند جذب مخاطب و مراجعه کننده (مردم و پزشکان) از طریق افزایش کیفیت نتایج آزمایش‌ها و یا خدمات متنوع ارائه شده در آزمایشگاه و یا بیرون از آزمایشگاه به جامعه هدف (مردم و پزشکان) باشد.

موردی که نیاز است در نظر گرفته شود این است که اکثر ما صبر می‌کنیم تا نقدینگی مناسبی فراهم شود و سپس به وسیله آن کیفیت ارائه خدمات و یا نتایج آزمایش‌ها را افزایش دهیم و یا اینکه با نقدینگی ورودی طرح‌های توسعه‌ای را به اجرا بگذاریم در صورتی‌که مقوله‌های سرمایه‌گذاری، ارتقاء سازمانی و بازجذب سرمایه فرآیندهای چرخه‌ای هستند نه خطی

شاید دوستانی باشند که بگویند هدف اصلی ما در آزمایشگاه خدمت رسانی است ولی بدون تعارف باید بگویم ارائه خدمات بدون داشتن استراتژی درآمدزایی زیاد دوام نخواهد داشت به علت اینکه آزمایشگاه با مرکز خیریه (که آنهم استراتژی های درآمد زایی خودش را دارد) متفاوت است و از این رو موضوعات اقتصادی به شدت روی کیفیت نتایج آزمایش تاثیرگذار خواهند بود و در صورت ارائه خدمات تشخیصی بی کیفیت نه تنها به هدفمان (خدمت رسانی) نخواهیم رسید بلکه صدمات جبران ناپذیری نیز وارد خواهیم آورد.

نویسنده: محسن فارسی